A segítés 12 pontja

 

1. A látássérülés sokféle

Nem minden szembetegség okoz teljes vakságot, legtöbbször marad egy kevés használható látás, de ez egészen különböző, ezért csak az érintett tudja pontosan, hogy milyen segítségre van szüksége.

  • van, aki mindent homályosan lát és ezen nem segít szemüveg sem (tompalátás)
  • van, aki csak nagyon erős fényben lát kielégítően és az esti szürkületben már teljesen vak (farkasvakság)
  • van, aki inkább félhomályban lát jobban (fényérzékenység)
  • van, aki viszonylag élesen lát, de a látótere nagyon kicsi, mintha folyton egy csövön keresztül kellene néznie (csőlátás)
  • van, akinek a látótere kellős közepén egy nagy folt van és csak oldalra lát, de ott sem élesen
  • van, aki csak egy szemmel lát és így nem tudja a teret jól érzékelni
  • van olyan, akinek akár óráról órára ingadozik a látása

2. A kérdés

Ha vak embert látunk, akiről azt gondoljuk, hogy talán segítségre van szüksége, lépjünk oda mellé, könnyedén érintsük meg a könyökét, hogy tudja, hogy hozzá beszélünk és kérdezzük meg, segíthetünk-e. Ha igent mond, egyszerűen megkérdezhetjük, hogy hogyan. Annyi biztos, hogy mindig a botot vagy kutyát fogó kezével ellentétes oldalra álljunk és engedjük, hogy ő fogja meg a mi karunkat, így menet közben ő egy fél lépéssel lemaradva jön mellettünk és a mi mozgásunkból érezni fogja, hogy kanyarodni kell, lépcső következik stb., akár akkor is, ha elfelejtjük figyelmeztetni – ez nagy biztonságot jelent!

3. Az útba igazítás

Ha útba igazítást adunk, figyeljünk rá, hogy olyan támpontokat adjunk, amit biztosan meg fog találni és fogalmazzunk pontosan: balra a harmadik bolt lesz a pékség, két lépcső van a bejáratnál. Ha vakvezető kutyával közlekedik, akkor is ugyanígy tegyünk, majd ő továbbadja a megfelelő parancsokat a kutyának! Soha ne hagyjuk magára úgy, hogy nem győződtünk meg róla, hogy tudja, hol van!

4. Utazás

Ha ülőhellyel kínáljuk, mondjuk el, hogy van hely, érintsük a kezét a támlához, a többit ő már megoldja. Az autóba is önállóan be tud szállni, elég, ha a nyitott ajtóra tesszük a kezét.

5. Vakvezető kutyák

Ha vakvezető kutyával közlekedő látássérülttel találkozunk, a kutyát semmiképp
ne szólongassuk, ne etessük, ne zavarjuk a munkában! Ilyenkor a gazdájának minden jelzésre oda kell figyelnie, egy figyelem-elterelés akár balesetet is okozhat.

6. Ismerősök

Ha egy látássérült ismerőssel nem a megszokott helyen találkozunk, mindig mondjuk meg a nevünket! Csoportos beszélgetésnél mindenkit szólítsunk a nevén, akihez személyesen fordulunk, hogy követhető legyen a kommunikáció!

7. Szemkontaktus

A látássérültet kísérő látó társ vagy a vakvezető kutya is könnyebben tartja velünk a szemkontaktust, de ez nem jelenti azt, hogy akkor velük beszéljük meg, amit igazából vele szeretnénk! Ha beszélgetünk, nézzünk rá és használjuk természetes mimikánkat (a mosolyt hallani lehet!), viszont figyeljünk arra, hogy mindig válaszoljunk hanggal is, nem elég a figyelem kifejezésére, ha ránézünk! Ha pedig elhagyjuk a beszélgetés színhelyét, azt feltétlenül jelezzük!

8. A nyelvezet

Nem kell külön nyelvet használnunk, nyugodtan mondhatjuk, hogy „Viszontlátásra!”, ők is el szokták mesélni, hogy mit láttak a tévében.

9. Ne tegyünk akadályt az útjukba

Sokat segítünk már azzal is, ha rendet tartunk: szabadon hagyjuk a kijelölt vezetősávokat, nem hagyjuk az útban a bőröndöt vagy a létrát vagy akár a felmosóvödröt; nem hagyjuk félig nyitva az ajtókat, mindent pontosan oda teszünk vissza, ahonnan elvettük, a széket betoljuk magunk után…

10. Adjuk meg a szükséges segítséget

A látássérült kolléga egyenrangú munkatárs lehet az irodában, ha a számítógépén a látássérülésének megfelelő segítő programokat tud használni. Például nagyító és/vagy beszéd szintetizátorral ellátott szoftverek, szövegfelismerő…

11. Tartsuk be a szabványokat

Ha honlapot, tartalmat, programot, alkalmazást tervezünk, tartsuk be az akadálymentesítés szabványait és ajánlásait! A helyesen megvalósított akadálymentesítés nem csak a köztünk élő látássérült emberek számára teszi elérhetővé az eredményt, de könnyebben kezelhető és nagyobb felhasználói élményt biztosít mindenki számára.

12. Emberek vagyunk

Ha kapcsolatba kerülünk egy látássérülttel, mindig gondoljunk arra, hogy ő egy személy: kapcsolatokkal, gondokkal, álmokkal, kudarcokkal és tervekkel – ember, egy közülünk.